דעות

זמן להרים מסך ולבטל את ההנחיה לעטיית מסיכות בבתיה"ח ובמרפאות

כשמדובר במטופל עם הסתמנות חשודה, יש מקום להתמגן, אך מדוע על אורולוג לעטות מסיכה במפגש עם מטופל עם ערמונית מוגדלת? מדוע רופאת המשפחה צריכה לעטות מסיכה מול מטופלת שבאה בגלל אנמיה?

"הגיע הזמן שאנחנו אנשי הרפואה לא נסכין עוד עם הנחיות שאינן מבוססות ראיות ואין בהן היגיון קליני". צילום: אילוסטרציה

בזמן האחרון אימצתי במרפאה פרקטיקה חדשה: כשמטופל נכנסת אלי לחדר ואני מבין שסיבת הביקור איננה הסתמנות החשודה כנשימתית זיהומית, אני שואל אם יהיה נוח לו יותר בלי מסיכה. היה והמטופל מסכים, שנינו מסירים מסיכות.

בטור דעה קודם כאן הפניתי לסקירה של בסיס המידע המחקרי בנוגע לעטיית מסיכות והראיתי שאין ראיות לכך שעטיית מסיכות גורפת בציבור מונעת תחלואה. עטיית מסיכה גורפת בציבור איננה רפואה מבוססת ראיות (EBM). עובדה שבוטלה חובת עטיית מסיכות גם בחללים סגורים והתחלואה רק יורדת.

מצער בעיני שהמוסדות היחידים שבהם הטקס המיותר הזה נותר בעינו היום הם מתקני הרפואה, והציבור היחיד שנדרש להמשיך לקיים הנחיה שאיננה מוכחת רפואית הם דווקא צוותי הרפואה.

לא מן הנמנע שההדהוד האמפטי, החשוב כל כך לתקשורת מטפל-מטופל ומושפע מנוירוני המראה שבמוח, נפגע בעידן המסיכות. האם לעטיית מסיכות יש תרומה להתגברות האלימות נגד צוותי הרפואה?

במה שנוגע למפגש מטפל-מטופל, הדבר שונה. זו סיטואציה ספציפית ומשתנה עליה צריכים לחול כללים שונים לפי התנאים. כשמדובר במטופל עם הסתמנות חשודה, יש מקום להתמגן. אחרת, מדוע צריך האורולוג לעטות מסיכה במפגש עם מטופל שבא בגלל ערמונית מוגדלת? מדוע רופאת המשפחה צריכה לעטות מסיכה במפגש עם מטופלת שבאה בגלל אנמיה?

רוב המטופלים מופתעים מההצעה שלי אך נענים ברצון ובשמחה. כיוון שהמרפאה פועלת כשלוש שנים, יש מטופלים שפניהם נחשפו לי בפעם הראשונה במלואם. האמת - זה מרגש, ויש הפתעות. משהו בהסרת המסיכה גורם גם לעיניים להיפתח ולגבות להיות פחות מכווצות וחמורות סבר, כפי שהן עם המסיכות. לתחושתי זה הופך את המפגש לאמפטי יותר. לא מן הנמנע שההדהוד האמפטי, החשוב כל כך לתקשורת מטפל-מטופל ומושפע מנוירוני המראה שבמוח, נפגע בעידן המסיכות. האם לעטיית מסיכות יש תרומה להתגברות האלימות נגד צוותי הרפואה? בילדים כבר הראו מחקרים את השפעתה השלילית של עטיית מסיכה על התפתחות שפתית, תקשורת ועל אבני דרך התפתחותיים.

לאחר שנתיים שבהן הופקע מאיתנו שיקול הדעת הקליני על ידי משרד הבריאות, על הקהל המקצועי להשמיע את קולו ולא להסתפק בעמדה של ממלא הנחיות

אין סיבה, אם כן, מדוע לא להפסיק מיד את חובת עטיית המסיכות בבתי החולים ובמרפאות. במחלקות ובמיון קורונה תימשך הפרקטיקה הזו, וגם כאשר המטופל מציג תסמינים חשודים. בכך תושג הגנה נאותה על הצוות ועל המטופלים ללא פשרות על הבטיחות. הדבקה אסימפטומטית היא בשולי השוליים.

לאחר שנתיים שבהן הופקע מאיתנו שיקול הדעת הקליני על ידי משרד הבריאות, הגיע הזמן שאנחנו אנשי הרפואה לא נסכין עוד עם הנחיות שאינן מבוססות ראיות ואין בהן היגיון קליני. על הקהל המקצועי להשמיע את קולו ולא להסתפק בעמדה של ממלא הנחיות.

אני מקווה שבתוך המרחב מטפל-מטופל אני יכול להביא בכך לידי מימוש מעט מהאוטונומיה שלי כרופא. כשהמטופלים יוצאים מחדרי לחדר ההמתנה של המרפאה, אני מזכיר להם לעטות מסיכה בצאתם. על פניהם הגלויות אני מזהה לרוב אכזבה. מה ההיגיון? שאל אותי אחד. אין היגיון, אני מסביר, אבל עדיין אלו ההנחיות. גם אני משתתף בטקס הפגני הזה ועוטה על פני מסיכה כשאני יוצא מהחדר.

בטלו את ההנחיה המיותרת והמזיקה הזו. תנו לנו לראות את המטופלים שלנו, אפשרו להם לראות אותנו.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר יואב יחזקאלי,  חדשות,  עטיית מסיכות,  קורונה
תגובות
29.05.2022, 18:04

שוב תודה לך ד"ר יחזקלי על הקול השפוי
רואה את הקוליגות שלי עם המסכות , מנצלים כל הזדמנות להוריד לסנטר
ולנשום , אך לא מוכנים לקחת עמדה אמיצה, להתאגד ולפנות לוועדים ולהנהלות ולדרוש ביטול גזירה זו שאינה מגובה במדע מבוסס. שוב מזכירה את ניר העמדה של מח"צ שהוגש לוועדת הבריאות בעניין חוסר בסיס מדעי של מסכות לכלל הציבור , וגם את המכתב שהוגש לחברי הכנסת ויו"ר הכנסת ושר הבריאות וראש הממשלה כתגובה למגת שהציג משרד הבריאות בנושא המסכות לפני כחודש והתבססה על מחקרים תצפיתיים באיכות נמוכה.

שוב תודה לך על הכל

תודה, ד״ר יחזקאלי. מסכימה עם עמדתך. מעבר ליעילות הנמוכה מאוד (אם בכלל) של המסיכות הכרורגיות במניעת העברת הנגיף, המסיכות גורמות גם לפגיעה בתקשורת עם המטופלים - בא לידי ביטוי משמעותי מאוד בטיפול, בעיקר בכבדי שמיעה ובמטופלים עם ליקוי קוגניטיבי.

עוד רבות ייאמר וייכתב על מה שקרה למפגש בין הרופא.ה למטופל.ת בעידן הקורונה, או על מה שנחשף אודות המפגש הזה.
במקום המקום מטפלים קשובים ואמפטיים נדרשו הרופאים פקחים או שוטרים ולמשמע את המטופלים למלא תקנות שאין להן בסיס רפואי אמיתי.
שוב מודה לך ד"ר יחזקאלי, על המצפן שאתה מהרגע הראשון, ועל הקול הנקי כל כך שאתה משמיע, בתקופה של אילמות ושל אובדן דרך.

תודה יואב. יש עוד שיקול בעד נסרת המסכות- לא רק הצורך חראות תוי פנים ומחוות אנושיות, אלא גם הצורך לדעת שהתקשורת נשמעת ומובנת לשני הצדדים.

מעולם לא הייתה הוכחה חותכת ביעילות המסיכות למניעת הדבקה בקורונה (או נגיפים נשימתיים אחרים), לכן טוב היה שסוף סוף הורידו חובה זו מחיינו. במיוחד שכל הריטואל הזה הקשה על התפתחות ילדים וגרם להגברת מתח וחרדה מיותרים. אני זוכר עוד חובת מסיכות בשטח פתוח, מעצר אלים של אישה שיצאה מכניסת ביתה לראות האם אכן יורד גשם וקנס על העדר מסיכה מאדם בודד ביער (לא בדיחה).
מאחר ומעולם לא הוכח שצוות רפואי בכללותו נמצא מסיכון מוגבר בהדבקה בקורונה אין שום הגיון להחריגו ולחייבו בריטואל מיותר זה. מצחיק המיוחד לראות רופאים שמחויבים לשים מסיכות בישיבת בוקר ללא כל חולה בסביבה, כאשר לפני רגע נסעו ברכבת מפוצצת ללא מסיכה.
צוות רפואי וגם חולים סבלו מספיק בשנתיים אחרונות ולא צריך להתעלל בהם עכשיו. מי שרוצה, שישים מסיכה.

אנונימי/ת
30.05.2022, 20:20

מאמר שרלטני וחסר אחריות.
התרומה של חבישת מסכה כהלכה להפחתת הסיכון להידבקות, ובעיקר להדבקה, בחלל סגור היא עובדה מבוססת היטב. הדבקה אסימפטומטית היא מאפיין מרכזי של הפצת נגיפי הקורונה, ולא ״בשולי השולים״.
הטענה שהסרת המסכות במרחב הציבורי תומכת בביטול החובה בבתי החולים ובמרפאות משקפת חוסר הבנה: ברמה הציבורית, המגיפה נמצאת בדעיכה איטית בגלל אפקט חסינות העדר, שאת סיפו עברנו בגלל היקף ההדבקה באומיקרון והקף ההתחסנות. ברמה האישית — בעיקר כאשר מדובר בפציינטים, שנוטים להיות בסיכון גבוה למחלה קשה יותר— אין שום הצדקה למנוע ממי שנזקק לשרותים רפואיים בעל כרחו להגן על עצמו ככל האפשר. זאת לפחות עד שרמת ההדבקה הממוצעת באוכלוסיה תרד לפחות בעוד סדר גודל.
אני מציע להאזין לבליצרים, לא ליחזקאלים.

30.05.2022, 22:12

אלמונימי יקר
המשך להאזין למי שתרצה
אתה ממילא לא קשוב ולא מקשיב.
חבל

30.05.2022, 22:14

מסכים עם הנ"ל

אנונימי/ת
30.05.2022, 22:58

אלמוני 20:20 חבל על זמנך וכישרונך. זו תמיד אותה חבורת תמהונים שכבר מזמן מדברים רק אל עצמם. הם לא יתנו לעובדות מדעיות לבלבל את האג'נדה שלהם.

מסכימה עם כל מילה, יש אנשים שפוים. כל מאמר של רופא הזה הוא שרלטני. מי שלא חלה במחלה הדפוקה הזאת יכול לפרסם כל מיני שטויות. ברגע שמשרד הבריאות בחוסר אחריות ביטל מסכות אנשים התחילו בחוצפה להגיע גם לקופת חולים בלי המסכה. מיד נדבקתי בקורונה וחליתי קשה. לא מאחלת לאף אחד. תפסיקו לפטפט ולזלזל. לא חובה להדבק. המסכות כן עוזרות, נקודה

30.05.2022, 20:28

מסכימה שצריך נורמליזציה
עד הגל הבא

30.05.2022, 23:38

האם לפני שנכריז על מדיניות גלית/נצחית של עטיית מסיכות במרפאות ובמחלקות, נגד נגיף שמדבק דרך ארוסול, עם המחיר של יצירת אי נוחות וקשיי תקשורת, עלויות וזיהום סביבתי עם תחזוקת פאניקה, לא ראוי לדרוש הוכחה אמינה יותר לתועלת מאשר מחקר רנדומיזציה שבוצע בכפרי בנגלדש?

רואה כבר מספר פעמים את התגובות שלך שפויות ושקולות כן ירבו

30.05.2022, 22:14

שוב קול שפוי. ערכי. מנומק. חיובי.

מתי תורם הכפפה לדיון מקצועי (כן, מותר גם להתווכח ולשגות)? פעם זו היתה הנורמה המקצועית.
היום- זה גובל במרד ועוד כינויי אהבה שכאלו.

אנונימי/ת
31.05.2022, 00:03

הפעם הוא צודק. בישראל הושגה חסינות עדר, בעיקר הודות לאומיקרון על תת זניו וגם בעקבות החיסונים שיעילותם כנגד האומיקרון....נו, טוב... אין חוכמה רבה -בהיעדר מוטציה חדשה שחומקת מחיסוניות זו - בעטית מסיכות רק במוסדות רפואיים כאשר בסופר, בחתונות ובמגרשי הכדורגל אין בהן צורך וקיימת הוכה חותכת שאין התפרצות.

02.06.2022, 08:21

ממש לא מסכים. אולי ניתן לאפשר הורדת מסכות עם מטופלים מסוימים אבל באופן גורף? כאשר במסדרון יושבים בצפיפות חולים שחלקם משתעלים/מנוזלים? למה אנשים שבאו ללא תסמינים זיהומיים צריכים להיחשף ללא הגנה? למה הרופאים צריכים להיות חשופים? מה גם שהזנים לא נגמרו. מי יודע איזה זנים יהיו פה עוד חודש, עוד 3 חודשים? צריך לקחת פרספקטיבה של זמן הרבה יותר ארוכה כדי לחשוב בשיקול דעת מה לעשות במקום לפרסם תורים פופוליסטיים.

07.06.2022, 15:29

ואותם החולים אחרי 3 דקות הןלכים לבית המרקחת לקנות תרופות... האם שם נעלם הוירוס? הרי בבית המרקחת אין חובת עייטת מסכות. ומה אם (כמו שקורה אצלי) מהמרפאה הם מתקבצים במכולת ממול? גם שם לא ידביקו? ההדבקה קיימת רק במרפאה? אין שום הגיון בעטיית מסכות במרפאות בלבד ומשם אותם אנשים נפגשים ללא מסכות במקומות אחרים.

אנונימי/ת
03.06.2022, 13:51

ד״ר יואב יחזקאלי טועה ומטעה. הדבר היחיד שמנחה אותו, זה שיאייתו את שמו נכון, על מנת שלא ירד מסדר היום הציבורי, גם במחיר גינויים. הנה, פתח רק לפני 3 שנים קליניקה, ומחפש פציינטים ששמעו עליו. בסוף הכל מונע מאינטרס כלכלי.

אני שמחה לאמר שכך כבר נוהגת כשנה אם לא יותר